понеделник, 8 август 2011 г.

Like What?

Колегите пи-ари казват все по-често на клиентите си, че трябва да се развиват в социалните мрежи. Младите висят там. Младите са бъдещите лоялни потребители...

Един от софийските молове прави игра – натискайте бутона LIKE във Фейсбук, може да спечелите еди-какво си...

Марка качествена бира ни казва: „Дай един Like на Facebook страницата и играй за страхотни награди”.

Колко лесно, нали? – Кликаш и печелиш.

Фейсбук наистина може да бъде ползван и като платформа за маркетинг – защо не? Имам няколко въпроса, които аз скептично си задавам. Зад натискането на бутона Like и зад действието „покупка” стои различно усилие. Не е ли възможно марката Х да има 100 000 фенове, от които едва 2 000 са реални потребители? Във Фейсбук особено често срещам поведението „харесвам нещо, защото е престижно”. Фейсбук е преди всичко мрежа от социални маски. Например, Иван може да си купи само 20-годишна „Лада” за 500 лв., но във фейсбук е фен на лъскавата марка N. Може да си позволи ваканция на палатка, но е фен на пет-зведен хотел. Може да си позволи кецове от 10 лева, но е фен на маратонките Y. В реалния живот отива на дискотека веднъж в годината, но във Фейсбук „лайква” 10 нощни клуба...

Какво е реалното поведение зад фалшивите фейсбук-маски?

1 коментар:

Иван каза...

Много верни мисли, които бих искал да продължа до логичния им край, а именно: Марката може да бъде харесвана повече от другите марки и едновременно с това да няма НИТО един клиент.

Да си представим реклама на шоколад Смоге, базирана на изследване предпочитанията на група от 3-ма потребители. Рекламата звучи така: "Смоге е шампионът на шоколадите. Средната му оценка е по-висока от тази на всички останали шоколади".

Да приемем че:
а) шоколадът-шампион се оценява с 3 точки, шоколадът средна хубост - с 2 и шоколадът слабак - с 1, и
б) потребител 1 предпочита шоколад Уинд (със Смоге на второ и Билка на трето място), потребител 2 предпочита Билка (със Смоге на второ и Рестле на трето място) и потребител 3 предпочита Рестле (със Смоге на второ и Уинд на трето място).

Ако потребителите си купят шоколади, то те ще са Уинд, Билка и Рестле, но ... средната оценка на Смоге ще е най-висока. "Кел файда", щеше да каже дядо ми (ако беше жив).

Disclaimer :-) Имената на шоколадите, броят лица във фокус-групата и критериите за оценка могат да бъдат променяни, без да се променя верността на горния извод.