петък, 10 октомври 2008 г.

Световен ден на яйцето

Днес е световният ден на яйцето.

Чудесен празник... Чества се от 2001 г. насам по инициатива на Международната комисия по яйцата. Аз вчера вечерях пържени яйца, значи съм отбелязал празника неволно един ден по-рано.

Днес е и световният ден против смъртното наказание. Съвпада със световния ден на яйцето, но на мен ми изглежда доста по-важен. Спомням си какви дискусии имаше преди години, когато България прие мораториум върху смъртното наказание. Обществото във всяка страна изглежда е устроено така, че смъртното наказание получава голяма подкрепа. То изглежда справедливо според духа на мъдростта „око за око, зъб за зъб”. Ако въпросът за смъртното наказание се решава с референдум, най-вероятно то ще получи висока подкрепа и няма да бъде отменено. Решението за отмяна на смъртното наказание е решение на някакви елити, не на цялото общество.

Лично аз съм противник на смъртното наказание. Не го приемам. Смятам, че присъдата „лишаване от свобода” за дълъг период има също убийствен ефект върху психиката на затворника. В лекциите по основи на правото доцент Т. ни казваше, че присъдата над осем години прави затворника негоден за ре-социализация след неговото освобождаване.

Няма коментари: