сряда, 11 декември 2013 г.

Без разбиране


Тук-там постоянно ни цитират изследвания, които показват, че еди-колко си процента от учениците в България не могат да четат с разбиране.

За мен няма друг начин да четеш, освен с разбиране. Какво означава „четене без разбиране”? Началното училище произвежда полуграмотни българчета, средното си ги взема полуграмотни и ги изплюва полуграмотни. Не говоря за онези, които спират да учат, преди да са навършили 16 години...

Честно казано, тези без дипломите са по-добре. Те са си легитимно неграмотни. По-страшни са другите, с дипломите, учили-недоучили, които отиват във факултета по право в Павликени и излизат с „висшо”.

За това „дело” работи и просветното министерство, работят и медиите. Журналисти, които пишат на лош български, които имат малък багаж, но висока самооценка.

Да се върна на средното образование. Най-лошото нещо, което се случи на милото средно образование, бяха делегираните бюджети. Перфектният двигател, който върти месомелачката на тъпоумието. Тази машина не изплюва никого, защото с всеки ученик вървят около 1100 лева на година. „Нали знаете -  казва директорът в учителската стая, - на края на годината Гошко трябва да има поне тройка по математика.” (Гошко има 200 неизвинени, не знае името на класния си ръководител.)

Манифактурата, която произвежда неграмотност, се захранва от производството на неграмотност.

Гошко получава диплома за средно. Вероятно взема и диплома за „висшо”. Живее в държавата на българите – най-интелигентната нация в света след еврейската!

1 коментар:

Иван каза...

Има няколко неща, които бих искал да коментирам:
1. Интелигентността не е вътрешноприсъщо свойство, а характеристика на поведението на една система. В този смисъл е много лесно да се намери интелигентност в отделния българин, и доста по-трудно в българската държава.
2. Връзката между интелигентност и образование е доста сложна. Казват че образованието не средния швейцарец е доста по-ниско от това на средния европеец, и въпреки това поведението на Швейцария е по-интелигентно от това на България или дори на Европа.
3. Има разлика между нация и държава. И тук отново си приличаме с Израел: най-интелигентните представители на нацията отдавна не са в държавата. Да вземем за пример психолога-нобелист Даниел Канеман и астронома Димитър Съселов.