понеделник, 1 септември 2008 г.

Задръстване

Аз имам отговор за себе си на въпроса защо улиците на София са задръстени от коли, от спрели коли.

В Америка не мога да си представя пощенска служба или фризьорски салон, който да няма паркинг. В София е пълно с банки, офиси, ресторанти, библиотеки, университети, които нямат никакви паркинг-места. Никой не ги е предвидил. Архитектите са мислили за всичко друго, но не и за паркинг. Искам да ми покажете един жилищен блок, в който броят на апартаментите е равен на броя на гаражите. Една поща, която има паркинг... Не говоря за поща drive-through, където си пускаш писмото от отворения прозорец на автомобила...

В града от втората половина на 20 век паркингът е толкова важен, колкото паркът и детската площадка. Понеже нямаме паркинги, имаме блокирани тротоари и блокирани улици.

Питам: кой е виновен? Бомбата е заложена още преди 40-50 години от късогледите специалисти по градоустройство. Днес не е невъзможно частните предприемачи да направят подземни и надземни паркинги, но всеки иска бързо връщане на инвестицията. Ако направя подземен паркинг, инвестицията ми ще стане печеливша след 10 години. Ако направя блок и продам апартаментите по 1000 евро квадратния метър още сега, няма нужда да чакам 10 години за печалба... Държавата може да направи атрактивно строенето на паркинги, ако въведе данъчни облекчения за предприемача... Има решение, когато има желание.

3 коментара:

GM-ASCI491 каза...

Чувал съм, че влизането в централната зона на града в някои по - големи европейски градове се контролира чрез номера на автомобила. Ако колата ти е с четен номер имаш право да влизаш в центъра в нечетните календарни дни и обратното. Пак се опира до държавата, но си е вариант!?

Димитър Лъжов каза...

Жорко, благодаря за коментара. Прав си, в някои градове има такава мярка. Не знам кои са тези градове, но такава практика има. По време на Олимпийските игри в Пекин властите спряха от движение 3 милиона автомобила, ама въздухът не стана по-чист. В София няма как административно да се намали броят на колите, освен по метода на четните и нечетните номера. Това правило може да се приложи за всички автомобили на частни лица, а да се изключат автомобилите, които доставят стоки по магазини и т.н. Знаеш ли защо това не се прави в София? Мярката е непопулярна и ще има анти-настроения, а кой кмет желае това.

GM-ASCI491 каза...

Да спомням си, че още в преди началото на олимпиадата имаше интервюта с жители на Пекин, които коментираха въздуха, в който живеят. Двама или трима казаха, че гъстия смог се е разкъсал на места, но повечето не бяха убедени. Аз също съм шофьор, макар от по - малко от година и често си патя от натовареното движение. Решения има, но тук и сега сме в еднопосочна улица с този коментар. :)